mouse

Saturday, May 2, 2015

expectation.

In the name of Allah.

Assalamualaikum w.b.t..

Allah, lamanya tak update. last masa hujung bulan 1 haritu, sekarang dah awal bulan 5 punn. and Alhamdulillah masih hidup, masih dikurniakan jutaan nikmat yang tak terhinggaa. ALHAMDULILLAH (:

expectation.
macam video mat luthfi yang latest. mohon tengok yeeee.

-asal yang pakai tudung labuh je,
" peh budak ni msti alim baik solehah taat"

-asal pakai jubah je,
"peh baik budak ni mesti hafal Quran taat mak ayah solat tak tinggal"

-asal pakai tudung singkat je
"bila nak sedar budak ni Allah dah pesan tudung mesti lepas dada "

 etcetc.

expectation orang. kita tak boleh nak lari dari expectation orang. ada yang maybe highly expect macam kes tudung labuh jubah diaatas. maybe ada jugak yang under expected macam kes tudung singkat tu.

semua manusia tak sempurna. nobody is perfect. student sekolah agama bukan malaikat. yang tahu siapa diri kita yang sebenar-benarnya hanyalah Dia. Allah.
so , obviously orang lain tak sepatutnya judge dalam kata lainnya sebab kita tak tau hakikat sebenarnya org tu. mana nak tau orang yang pakai tudung labuh tu sebenarnya baru berjinak jinak nak berubah, tapi sebab org semua highly expect kat dia, terus dia insecure. mungkinlah.

mungkin jugak si dia yang pakai tudung singkat tu dalam proses nak berubah, mana kita nak tau dalam singkatnya tudung dia , baik budinya , selalu bersedekah, al-quran tak tinggal. mungkin ada beberapa halangan yang menyebabkan dia sukar untuk berubah.

HUSNUDZON.

bersangka baik. itu kira conclusion yang simple tapi payah gila nak buat. tau dak payah gila nak bersangka baik dengan semua orang tapi itu tak mustahil. bersangka baik - berlapang dada. bila kita duk sangka buruk dengan semua orang , tak pepasal kita pandang serong dengan orang tu bila terjumpa tapi hakikatnya apa yang kita sangka tu salah. haaaa cemana nak buat ?

tapi aku sendiri masih meng-expect orang, sejujurnya memang payah nak focus untuk husnudzon ja . tapi dont worry, setiap usaha nak berubah ke arah yang lebih baik, demi menggapai redhaNya, pahalanya besar jangan risauuu. (:

ps; awak yang username klik sinii, kita dah tau awak siapaaa. All the best SPM ~ doakan kita nak start exam AS Level dah lusa.
GP A*
Math A *
Eco A*
Business A*

Amiinn ya Rabbal Alaminnn .


2 comments:

  1. I came onto your blog while focusing just slightly submits. Nice strategy for next, I will be bookmarking at once seize your complete rises wordpress web

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum miss hazelnut. may allah bless u. mungkin awak tak baca my comment sekarang. but just wanna let u know, i miss u a lot, hey little tough girl :)

    ReplyDelete