mouse

Tuesday, December 17, 2013

dhuha (:

With the name of Allah (:


Ad-Dhuha; 1-11

Assalamualaikum ! Heyya, peoples ! 

Just wanna share about solat Dhuha (:

Daripada Abu Hurairah r.a , Rasulullah SAW bersabda ; 
Sesiapa yang mengerjakan solat Dhuha dengan istiqamah, 
nescaya akan diampuni dosanya oleh Allah sekalipun
dosa itu sebanyak buih di lautan.

Basicly, solat sunat Dhuha boleh dilakukan 28 mins lepas waktu syuruk * around pukul 8 should be okayy *  solat Dhuha boleh dilakukan at least 2 rakaat and maximum 12 rakaat. Tapi, biasanya Rasulullah buat 8 rakaat * don't worry, buat setakat mana yang mampu okehh? *

some kelebihan solat dhuhaaaaaa ;

  • Daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah SAW  bersabda: “Sesiapa Yang mengerjakan solat Dhuha dengan istiqamah nescaya akan diampuni dosanya olleh Allah sekalipun dosa itu sebanyak buih di lautan.”
  • Rasulullah SAW  bersabda:  “Bahawasanya di syurga ada pintu yang dinamakan ‘Dhuha’. Maka apabila  tiba hari kiamat kelak, berserulah (malaikat) penyeru: “Manakah orang-orang yang telah mengamalkan solat Dhuha; Inilah pintu kamu, silakan masuk ke dalam syurga dengan Rahmat Allah.”   (HR At-Tabrani)
  • Rasulullah SAW juga bersabda dalam hadits lain dari Nuwas bin Sam’an,  “Allah berfirman: “Wahai anak Adam, jangan sekali-kali engkau malas mengerjakan empat raka’at pada permulaan siang (Solat Dhuha), nanti pasti akan Ku cukupkan keperluanmu sampai ke petang harinya.”   (HR. Haklim dan Tabrani).

tak susah punn solat Dhuha nii. Incase tengah waktu sekolah, waktu rehat tu luangkan masa pi solat Dhuha jap . Biasanya 5- 10 mins je, Inshaa Allah . Makannn? Apa susaa, mintak tolong kawan belikann, takpun, bawak bekal pi sekolahh *jimat sikit (: *

andd , kalau tak silaplahh ,*kalau silap tolong betulkan,* solat Dhuha mampu menambah rezeki. Tapi, Allah punya kuasa nak bagi rezeki tu sekarang ataupun kemudian hari, kita hanya mampu memintaa (:

okayy, ditakdirkan kita masa tu memang tak diberi peluang nak solat Dhuha, *walaupun hati teringin sangat nak solat*, takpe, doa Dhuha pun dahh memadai. 



nahh, usha link kat atas ni., doa dhuha by UNIC. mudahh sikit nak hafal sebab berlaguu kann? 


Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu DhuhaMu, Kecantikannya kecantikanMu, Keindahannya KeindahanMu, Kekuatannya KekuatanMu, Kekuasaannya KekuasaanMu,Perlindungannya PerlindunganMu.
Ya Allah, jika rezeki masih di langit, turunkanlah, jika di bumi kelaurkanlah, jika sukar permudahkanlah, jika haram sucikanlah, jika jauh dekatkanlah
Berkat waktu Dhuha , kecantikanMu,keindahanMu,KekuatanMu,KekuasaanMu,
Limpahkan Kepadaku segala yang telah Engkau limpahkan kepada hamba-hambaMu 
yang soleh.
Amin. 

Betapa Allah sayang sangat-sangat akan hambaNya, bagi banyak waktu untuk kitaa ber'dating' denganNya, ingat, solat Dhuha nii bonus buat orang yang rajin tunaikannya dengan IKHLAS dan ISTIQAMAH. 

ohhyaa, sentiasalahh berdoa agar hati kita dipilih untuk beristiqamah dalam menunaikan ibadah . Moga semuaa ibadah kitaa diterima Allah. Allahumma Ameen. 

Wallahua'lam (:
Selamat mencubaaaaa,
Assalamualaikum
{MissHazelnut}

No comments:

Post a Comment